پرسش های متداول

  • پست خارجه

به چه مقاصدی امکان ارسال مرسولات خارجه امکان پذیر است؟

به تمامی کشورهای خارجی که شرکت پست مبادله پستی با آنها انجام می دهد.

اقلام مجاز برای مرسولات خارجه وارده کدامند؟

کلیه اقلامی که جزء ممنوعات پستی نباشند و مجوز از مراجع نظارتی (گمرک ، بهداشت ، ارشاد و نظایر آن) را داشته باشند.

آیا مرسولات خارجه را نیز می توان از طریق بیمه ارزش اظهار شده ارسال نمود؟

بله ، فرستندگان محترم می توانند مرسولات خود تا سقف سه میلیون تومان بیمه با ارزش اظهار شده نمایند.

سرنوشت مرسولات خارجه که امکان توزیع آن میسر نمی شود چگونه است؟

مطابق فرم تکمیل شده اظهارنامه توسط فرستنده امحاء یا به نشانی فرستنده مندرج بر روی مرسوله عودت می گردند.

در صورت درج نشانی های ناقص / مخدوش شدن اطلاعات روی بسته چه رفتاری با آن صورت می پذیرد؟

در صورت عدم امکان تحویل مرسوله به گیرنده و فرستنده ، مرسوله به مدت یک ماه در دفاتر قبول / توزیع نگهداری شده و پس از آن ضمن تنظیم صورتجلسه به عنوان مرسولات غیر قابل توزیع به مدت یکسال در مرکز پستی استان / منطقه مربوطه نگهداری می گردد. ( مرسولات فاسد شدنی امحاء شده و نگهداری نمی گردد.)

آیا می توان سوابق امضاء تحویل مرسوله به گیرنده را مطالبه نمود؟

بله ، فرستنده می تواند از طریق پرداخت هزینه خدمات جانبی ارسال مرسوله به صورت دوقبضه ، عودت رسید گیرنده را به نشانی خود درخواست نماید.

معطله مرسولات خارجه یعنی چه ؟

معطله به مرسولاتی گفته می شود که مطابق شرایط سرویس ارایه شده به دلیل عدم حضور گیرنده برای مدت تعیین شده و به منظور مراجعه گیرنده جهت دریافت مرسوله در دفتر پستی مربوطه نگهداری می گردد. چنانچه گیرنده در مهلت مقرر جهت دریافت مراجعه ننماید مرسوله به فرستنده عودت می گردد.

در صورت مراجعه پستچی و عدم حضور گیرنده به چه ترتیب عمل می گردد؟

در صورت مراجعه اول پستچی و عدم حضور گیرنده ، موزعین محترم اقدام به صدور اطلاعیه و درج تاریخ مراجعه بعدی نموده و آنرا داخل صندوق پستی یا محلی که در معرض دید گیرنده باشند می اندازند. در صورت مراجعه دوم و عدم حضور گیرنده مجدداً اطلاعیه ای صادر و از گیرنده دعوت می شود که جهت دریافت مرسوله به دفتر پستی مربوطه مراجعه نموده و مرسوله را دریافت نمایند. چنانچه گیرنده در مهلت مقرر جهت دریافت مراجعه ننماید مرسوله به فرستنده عودت می گردد.

چه نوع مرسولات وارده و صادره ای مشمول گمرکی می باشند؟

کلیه اقلامی که به عنوان سوغات و هدیه در نظر گرفته نشده و جنبه  دیگری من جمله کالاهای تجاری داشته باشد از منظر تخصصی گمرکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تخصیص حق گمرک طی اطلاعیه ای روی مرسوله الصاق می گردد.

برای ارسال امانت به خارج كشور، رعايت چه مواردی الزامی است؟

  • نشانی گيرنده به حروف بزرگ كامل و خوانا به‌صورت تايپ شده بر روي كاغذهاي خود چسب دار بر روي لفاف در محل مشخص شده نصب شود.
  • نشانی فرستنده با قيد كلمه IRAN و بقيه نشانی به فارسي خوانا در محل مخصوص خود به همراه كد پستي درج شود.
  • ارسال كالاهاي ساخت داخل با رعايت جنبه غير تجاري به استثناي كالاهايي كه شرعاً و قانوناً ممنوع الصدور هستند و يا توسط كشور مقصد ممنوع اعلام شده است مجاز است.
  • تكميل فرم هاي همراه امانت ضروي بوده و كليه اطلاعات خواسته شده در آن خوانا و كامل و به زبانهاي انگليسي يا فرانسه درج و در محل مناسب روي لفاف مرسوله الصاق گردد.

ترخيص كالاهايي كه به عنوان هديه و سوغات از خارج از كشور وارد مي‌شود چگونه است؟

اين گونه كالاها، البته به استثناي اقلامي كه ورود آنها از نظر شرعي و يا قانوني ممنوع است با ارزیابی گمرک و دریافت احتمالی عوارض مربوطه ترخیص می شود.

آيا براي ارسال كالا از طريق پست به خارج از كشور محدوديتي وجود دارد؟

بله. اين محدوديت شامل همان كالاهايي است كه جزء ممنوعات پستي محسوب مي‌شود.

مدت زمانی که مرسولات وارده خارجه جهت تعیین تکلیف ترخیص در اختیار گمرک و یا مراجع ذیربط قرارداد چند روز است؟

این مدت زمان در حدود 2 روز است و امکان دارد به علل مختلف روند بررسی های لازم افزایش یابد.

دفاتر منتخب قبول مرسولات خارجه کدامند؟

برای در یافت لیست دفاتر منتخب بر روی این لینک کلیک کنید .

نحوه ارسال مرسولات خارجه به چه ترتیب است؟

از طریق مراجعه به دفاتر منتخب ، رعایت قوانین و مقررات داخلی و مقررات خاص کشور مقصد ( قوانین خاص کشورها از طریق لینک پرتال اداره کل مهندسی قابل دسترسی می باشد)

هزینه ای که می بایست برای ارسال مرسولات پستی پرداخت شود بر چه مبنا است؟

هزینه ارسال مرسولات خارجه بر اساس نوع سرویس ( پیشتاز،سفارشی ، امانت و عادی ) ، مقصد ( گروه بندی کشورها) ، وزن ، اندازه ، محتویات مرسوله و خدمات جانبی متفاوت می باشد که مطابق نرخنامه پستی مندرج در پورتال شرکت ملی پست محاسبه و از فرستنده اخذ می گردد.

نحوه پرداخت هزینه های پستی برای ارسال مرسوله خارجه چگونه است؟

هزینه های پستی مرسولات خارجه از طریق مراجعه حضوری به باجه های پستی و پرداخت با کارت بانکی صورت می پذیرد.

در صورت آسیب یا مفقودی مرسوله ، نحوه جبران خسارت فرستندگان چگونه است؟

مشتریان می توانند از طریق مراجعه حضوری به واحد قبول مربوطه و یا از طریق سامانهeop.post.ir و یا اطلاع رسانی از طریق مرکز خدمات تلفنی مشتریان - 193 (call senter) نسبت به ثبت شکواییه خود اقدام و پیگیری نمایند.

آیا می توان جهت ارسال مرسولات انبوه ( تعداد زیاد )از این سرویس استفاده نمود؟

مرسولات صادره خارجه به صورت انبوه قبول نمی شود.

چه نوع مرسولاتی را می توان با استفاده از سرویس های پستی ارسال نمود؟

ارسال کلیه اقلام به جز اقلام ممنوعه (به لیست ممنوعات مراجعه شود) را می توان در قالب لفاف های پاکت / کارتن / لوله و مانند آن به کشورهای مجاز ارسال نمود.

حداکثر وزن مجاز جهت ارسال مرسولات خارجه چقدر است؟

 بیست کیلو گرم

حداکثر ابعاد استاندارد و مجاز جهت ارسال مرسولات سفارشی چقدر است؟

حداقل ابعاد قابل ارسال 9*14 و حداکثر ابعاد مجموع در طول و عرض و ارتفاع 78 سانتیمتر برای مرسوله استاندارد می باشد . در صورت ارسال مرسولات با ابعاد بیش از اندازه های فوق 25 درصد اضافه نرخ مرسولات غیر استاندارد اضافه می گردد. حداکثر ابعاد قابل قبول ، یک متر در یکی از ابعاد می باشد.

نحوه پیگیری مرسولات خارجه چگونه است؟

از طریق شماره تماس 193 و یا  پورتال شرکت ملی پست -گزینه رهگیری مرسوله پستی و وارد نمودن کد رهگیری مرسولات پستی قابل رهگیری می باشد. 

تاریخ بروز رسانی :

تاریخ بروز رسانی :
1401/11/25